برنامه ریزی شهری
ابوالفضل قنبری؛ رحیم حیدری چیانه؛ فرزین رموزی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، پاسخ به این سؤال است ثبت جهانی بازار تبریز بر توسعه گردشگری و اقتصادی این بازار تأثیر دارد یا خیر؟. بر این اساس فرضیههایی مطرح و مدل مفهومی برای تحقیق طراحی شد. روش تحقیق پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی و شیوه جمعآوری دادهها و اطلاعات اسنادی و میدانی میباشد. نمونه آماری با توجه به فرمول تعیین حجم نمونه کوکران 384 پرسشنامه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، پاسخ به این سؤال است ثبت جهانی بازار تبریز بر توسعه گردشگری و اقتصادی این بازار تأثیر دارد یا خیر؟. بر این اساس فرضیههایی مطرح و مدل مفهومی برای تحقیق طراحی شد. روش تحقیق پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی و شیوه جمعآوری دادهها و اطلاعات اسنادی و میدانی میباشد. نمونه آماری با توجه به فرمول تعیین حجم نمونه کوکران 384 پرسشنامه بهصورت تصادفی در دسترس در بین گردشگران مراجعهکننده به بازار تبریز توزیع گردید و با نرخ بازگشت 86 درصدی 330 پرسشنامه قابل تجزیه و تحلیل به دست آمد. داده ها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل مسیرهای مستقیم برای فرضیه اصلی با ضریب مسیر 723/0 تأیید کننده میزان ارتباط ثبت جهانی بازار تبریز و تعداد گردشگران می باشد و نتایج حاصل از تحلیل مسیرهای غیرمستقیم نشانگر توسعه گردشگری و تأثیر آن بر توسعه اقتصادی با ضریب مسیر 383/0 می باشد که نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که ثبت جهانی بازار تبریز هم بهصورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم بر توسعه گردشگری و توسعه اقتصادی بازار تبریز تأثیر دارد.